Utolsó kommentek

Gozo blogja

Hát ez lenne az első blogom.

Naptár

25 26 27 28 29 30 31

2011.08.14. 11:56 Gozo67

Túra a Pilisbe

Számtalanszor elhaladtunk az M1-e s autópályán Tatabányánál a Turul-emlékmű alatt és a fiam mindannyiszor megjegyezte, hogy igazán megnézhetnénk közelebbről. Ám akkor mindig siettünk máshová, de megígértem neki, hogy egyszer felmegyünk megnézni a szobrot. Nos, tegnap eljött az ideje a látogatásnak. És ha már arra vettük az irányt, összekötöttük még másik helyek meglátogatásával is az utazást.

A turul legendája az ősmagyarsághoz kapcsolódik. Az egyik legenda szerint Álmos vezérünk anyjának, Emesének álmában megjelent egy turul, mely megjósolta a dicső királyok ősének, egy fiú gyermeknek, Álmosnak születését. A másik legenda szerint még Levédiában a magyarok állatait sasok támadták meg, melyeket az emberek nem voltak képesek legyőzni. Ekkor jelent meg a turul, amely legyőzte és elkergette a támadókat. A magyarok ekkor úgy döntöttek, hogy egy biztonságosabb vidéken akarnak letelepedni. Ekkor ismét felbukkant a turul és lekiáltott fejedelemnek, hogy kövessék őt. Így jutottak a turul nyomában őseink Attila földjére, Pannóniába, mely azóta is hazánk.

A tatabányai Turul-emlékmű Európa legnagyobb madár ábrázolása a maga mintegy 15 méteres szárny fesztávolságával. A hiedelem szerint ezen a területen, a mai Tatabánya környékén győzték le honfoglaló elődeink Szvatopluk szláv fejedelem hadait. Ennek emlékére készült Donáth Gyula alkotása a millennium alkalmából.  A Turul-emlékmű és környéke ma is közkedvelt kirándulóhely, ahonnan szép kilátás nyílik a városra.

Utunk következő állomása Zsámbék volt, ahol egy csodás késő román stílusú kora gótikus  jegyeket hordozó templom romjai láthatók. A XIII. században épült templom sajnos csak romos állapotban maradt meg az utókor számára, ám így is megéri felkeresni szépsége miatt.

A kellemes zsámbéki séta után Dobogókő felé vettük az irányt, de útközben két helyen is megálltunk egy rövid kis időre. Először az Üvegtigris című film helyszínéül szolgáló Tinnye mellett található garadnai tónál álltunk meg, ahol ma is látható és üzemel a film főcímében szereplő büfékocsi. Mivel a fiam egyik kedvenc filmjéről van szó, így pár fénykép is készült az Üvegtigrisnél.

A következő megállóhely Pilisvörösvár volt, ahol meglátogattuk a messze földön híres Emil cukrászdát. A csodás fagylaltok és cukrászsütemények ízei és látványa valóságul rabul ejtik a betérő vendégeket. A fagylaltozás után már tényleg utazásunk utolsó állomása felé vettük az irányt. Rövid és kellemes autózás után, amely alatt a csodás pilisi tájban gyönyörködtünk, érkeztünk meg a dobogókői autóparkolóba. Rövid séta után csodálatos látvány terült elénk a turistapark melletti kilátóból, mely a Pilis legmagasabb pontján, 700 méterrel a tengerszint felett található. A Dunakanyar látványa önmagáért beszél és mivel tiszta idő volt, így a szlovák oldalon látni lehetett a Tátra vonulatait is. Innen mintegy 700 méterre van egy másik hely, a Rezső-kilátó, ahonnan szintén páratlan látvány tárul elénk. Innen még a visegrádi fellegvár és a Duna-parti őrtorony is látható.

A szép helyek emlékével felvértezve indultunk a nap végén haza, de megbeszéltük, hogy egy igazi túrára is érdemes lenne, akár a Vértesbe, akár a Pilisbe visszatérni.

Szólj hozzá!

Címkék: tatabánya pilis üvegtigris dobogókő zsámbék pilisvörösvár turul emlékmű romtemplom garadnai tó emil cukrászda rezső kilátó

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.